Blog

5 stappen die leiden tot een fijne samenwerking op de werkvloer

5 stappen die leiden tot een fijne samenwerking op de werkvloer

De wil om te winnen zit veel ondernemers in het bloed. Ook medewerkers willen zich goed voelen over hun eigen prestaties. Blijft dat positieve gevoel uit en sluipt er onvrede in de verhoudingen? Zoek dan tijdig naar een oplossing. Kom je er niet uit, aarzel dan niet om een mediator in te schakelen. Die brengt je dichter bij elkaar. Een afstand die groot lijkt kan wel eens verrassend klein blijken te zijn.

Waar mensen nauw samenwerken, vinden soms conflicten plaats. Waarschijnlijk ook bij jou op de werkvloer. Hoe voorkom je spanningen binnen je team? Wat onderneem je wanneer die spanningen toenemen en uitmonden in een arbeidsconflict? En hoe voorkom je dat dit een stempel drukt op het welzijn, het werkplezier en de productiviteit van de medewerkers?

Kun je arbeidsconflicten voorkomen?

Samenwerken in een team geeft jou en jouw medewerkers energie, maar vergt ook aandacht, sturing en focus. De medewerkers moeten zich immers veelvuldig in de ander verplaatsen. Dat gaat meestal goed, maar er doen zich ook situaties voor waarbij emoties de overhand nemen. Bijvoorbeeld omdat de drijfveren en behoeften van jouw medewerkers te ver uiteen liggen. Of omdat er binnen jouw organisatie stressvolle veranderingen plaatsvinden, zoals coronamaatregelen, een fusie, een reorganisatie, een verandering in werkdruk of een nieuwe leidinggevende.

Arbeidsconflicten kunnen ontstaan, omdat mensen zichzelf willen verdedigen, niet omdat ze de ander willen aanvallen. En of dat nu voortkomt uit trots, onzekerheid, gekwetstheid of een sterk rechtvaardigheidsgevoel; het gebeurt meestal met goede bedoelingen. Jij stelt daarom alles in het werk om de communicatie binnen jouw organisatie te verbeteren. Onder andere door regelmatig aanwezig te zijn bij het teamoverleg en individueel met collega’s te overleggen om de koers te bepalen maar ook door verwachtingen uit te spreken en te brainstormen over nieuwe ideeën.

Waarbij jij je altijd de vraag stelt is dit voldoende voor een positieve samenwerking? Weet ik hierdoor wat er werkelijk speelt in mijn organisatie? Als arbeidsmediators weten wij uit ervaring dat dit zelden het geval is. Daarom beschrijven wij op basis van deze ervaring hieronder de stappen om te komen tot een succesvolle samenwerking op jouw werkvloer.

Waaruit bestaat onze expertise?

Onze arbeidsmediators geloven in de zelfredzaamheid van organisaties. Zeker ook in het geval van bemiddeling bij arbeidsconflicten. Er zijn wellicht momenten dat professionele arbeidsmediation het laatste middel is dat een ondernemer nog rest, maar voor het zover komt, bieden wij de nodige adviezen en tools waarmee jij en jouw team zelfstandig aan de slag kunnen. Dit stelt jou in staat arbeidsconflicten binnen jouw bedrijf zonder tussenkomst van derden op te lossen, waardoor je een hoop tijd, geld, zorgen en moeite bespaart.

Helaas worden wij ook geconfronteerd met arbeidsconflicten waarbij zelfredzaamheid geen optie meer is. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van juridische stappen of wanneer het arbeidsconflict een blijvende impact heeft op de samenstelling of productiviteit van jouw medewerkers. Ook dan staan onze arbeidsmediators voor jou klaar; van een vrijblijvend gesprek tot een persoonlijke interventie door een van onze arbeidsmediators, en alles daartussenin. Om jou een adequaat beeld te geven van onze aanpak en werkwijze, laten wij je graag kennismaken met ons stappenplan voor een succesvolle samenwerking op de werkvloer.

Stap 1. Voorkomen is beter dan herstellen

Wij leveren jouw organisatie de juiste kennis, tools en vaardigheden om arbeidsconflicten te voorkomen. Dat doen wij door middel van praktische trainingen en het stapsgewijs inzetten van conflictmanagement. Hierdoor leer je spanningen op de (digitale) werkvloer tijdig te signaleren en ondervang je arbeidsconflicten die hieruit voort dreigen te komen. Het doel van deze training: voorkomen zodat je niet hoeft te herstellen.

Stap 2. Een gratis advies om escalatie te voorkomen

Voorkomen is helaas niet altijd mogelijk weten wij uit ervaring. Wanneer er sprake is van een beginnend arbeidsconflict is het belangrijk dat jij zo snel mogelijk handelt. Soms is dat eenvoudig, maar er zijn momenten dat je de vinger niet meteen op de zere plek weet te leggen. In dat geval kun je gebruik maken van ons gratis advies voor conflictbemiddeling of van conflictcoaching. Met als belangrijk doel: het arbeidsconflict oplossen voordat het daadwerkelijk escaleert.

Stap 3. Wat te doen bij hoog oplopende emoties

Weet je een arbeidsconflict niet in een vroeg stadium te voorkomen? Dan zullen de emoties naar alle waarschijnlijkheid hoog oplopen. Wij raden je ook in dat geval aan om ons te bellen voor advies. Op basis van jouw verhaal en de situatie maken wij doorgaans snel op of arbeidsmediation door een van onze arbeidsmediators gewenst is of dat conflict coaching beter bij jouw situatie past. Belangrijk in deze situatie is snel handelen en de juiste aanpak kiezen bij dit conflict.

Stap 4. Is de situatie inmiddels onhoudbaar?

Indien een arbeidsconflict onhoudbaar wordt kunnen er bijvoorbeeld juridische gevaren ontstaan. In die situatie ben je niet langer in staat zelfredzaam op te treden en is professionele conflictbemiddeling door een arbeidsmediator de enige oplossing. Het doel: professionele hulp inschakelen wanneer zelfredzaamheid geen optie is.

Stap 5. Wanneer kies je voor Exit Mediation?

Indien je tot de conclusie komt dat het helaas niet langer mogelijk is de medewerker binnen de organisatie te houden en de samenwerking te herstellen, dan rest je slechts één oplossing: Exit Mediation. Hiermee verklein je de kans op langdurige wrok en rancune of zelfs een gang naar de rechtbank. Met Exit Mediation helpen wij stap voor stap om de medewerker op een goede manier afscheid te laten nemen. Je kiest hier pas voor als duidelijk is dat de kans op een definitieve oplossing niet mogelijk is. En met als doel voor beide partijen een pijnloze samenwerking te realiseren.

Een gratis e-boek over de rol van business mediator

 

 

In dit gratis e-boekje ga ik in op alle aspecten die spelen bij arbeidsconflicten. 

Arbeidsmediation gaat veel verder dan conflicten oplossen. In dit e-boekje lees je over de verschillende mogelijkheden en waarom arbeidsmediation een veel sneller traject oplevert dan wanneer je kiest voor een advocaat. En je treft handige tips aan voor als je toch besluit om uit elkaar te gaan. 

Ja, ik wil meer weten over business-mediation

 

 Onze ervaring

De arbeidsmediators binnen onze organisatie hebben jarenlange ervaring met arbeidsmediation en arbeidsrecht en werken vanuit gevoel. Want om onzichtbare spanningen boven tafel te krijgen en onuitgesproken woorden hoorbaar te maken, is een sterke intuïtie nodig.

Op basis van onze kunde, ervaring en intuïtie als arbeidsmediator, voeren wij een exclusieve samenwerkingsscan voor je uit. Met de samenwerkingsscan geven wij aandacht aan de diverse samenwerkingen, kijken we wat goed gaat en wat verbetering behoeft. De uitkomst van deze samenwerkingsscan analyseren we gezamenlijk en op basis daarvan kiezen we welke vorm van ondersteuning je nodig hebt om de samenwerking te herstellen. Daarnaast biedt de samenwerkingsscan jou helderheid over wederzijdse verwachtingen en processen, het leidt tot vertrouwen in elkaar en in een succesvolle voortzetting van de hernieuwde samenwerking

Lees ook :

  • Pesten op het werk, een serieus probleem!

    Pesten op het werk, een serieus probleem!

    Pesten op het werk, een serieus probleem! Een grapje op zijn tijd op het werk moet kunnen. Maar wanneer iemand structureel voor gek wordt gezet op de werkvloer, is het niet grappig meer. Plagen...
  • Wanneer is een ouderschapsplan verplicht?

    Wanneer is een ouderschapsplan verplicht?

    Wanneer is een ouderschapsplan verplicht? Een ouderschapsplan schept duidelijkheid en structuur voor alle betrokkenen in het tumult rond een scheiding. Maar wanneer is zo’n ouderschapsplan verplicht om op...